Egy ősi tan feltárulása
Egy ősi tan feltárulása
Korunk embere egyre inkább hajlamos a vallási hagyományok, spirituális iskolákban megtalálni azt a nyugalmat, amit a nyomasztó stresszhelyzetekkel bíró felgyorsult környezetünk nem képes megadni a számára. A palettán helyet foglaló spirituális iskolák sora rendkívül színes, de ezek közül is kiemelkedik egy, ami különösen határozott erővonalat képvisel: az autentikus Kabbala iskolája.
Rövid kabbalatörténet
Érdemes tudni erről a bölcseleti rendszerről, hogy évezredeken át rejtett tannak számított; a kabbalista tudás kevés tanítóról tanítványok egy rendkívül szűk csoportjára szállt tovább generációkon keresztül. Szigorú szabályai voltak annak, hogy ki tanulhat Kabbalát (negyven éven felüli zsidó vallású férfi, aki házas és gyermekei vannak), de ezek a szabályokat a kilencvenes évek elején egyszerűen eltörölték a korszak kabbalista mesterei. Ennek az volt az oka, hogy nem jött el az ideje a tan feltárulásának. A tanítómestereket vissza tudják vezetni egészen a bibliai Ábrahám koráig, amikor is a zsidó vallás és a kabbala még nem volt megkülönböztethető egymástól. Sőt, a legenda úgy tartja, hogy az első kabbalista maga az első ember, Ádám volt. Ezt úgy magyarázzák, hogy ő abban az értelemben volt az első ember, aki rájött, hogy létezik egy Teremtő Erő, ami hatással van az életére. Ezt az Erőt a Kabbala egyaránt nevezi Istennek, Teremtőnek, Természetnek vagy az Adományozás Erejének.
Később számos bölcs volt, aki mindig a saját korszakának nyelvezetére fordította le a Kabbala üzenetét. Ilyen volt például az i. sz. első század nagy tanítója Rásbi, akit a Kabbala legfőbb iratának, a Zohár könyvének megírásához fűz a kabbalista hagyomány. Ő a Bar-Kochba felkelés egyik meghatározó alakja volt, aki egy barlangban rejtőzve írta meg ezt a könyvet kilenc tanítványával együtt. A Zohár könyve első látásra zavaros mesék sorozatából áll, amiknek se füle, se farka, egyszerűen értelmezhetetlenek a ma embere számára.
Ezt a könyvet a huszadik század nagy Kabbalista tanítója, Jehuda Ashlag tárta fel és tette emészthetővé, és egyúttal alkalmassá arra, hogy a kabbalista tanítást egyszerűen elérhetővé tegye a ma embere számára. Könyve, a Szulám (létra) kommentár a Zohár könyvéhez kikövezi az utat a tanuló spirituális fejlődéséhez. A mai kor Kabbalája nagyrészt ezen a kommentáron alapul, amiért is Ashlag rabbi kiérdemelte a Baál HaSzulám, azaz a Létra Birtokosa nevet.
Tudni kell, hogy a Kabbalát igyekeztek a korszakok során a kívülállók számára misztifikálni, és minél félreérthetőbbé tenni. Ez azért volt így, mert nem volt aktuális a Kabbala üzenete az elmúlt korszakok számára. Ezért ma a Kabbalának rendkívül sok értelmezése létezik, hiszen minden korban voltak olyan lelkes (és elvetemült) adeptusok, akik kívülállóként verték bele kicsiny értelmi csákányukat abba a hatalmas csiszolatlan gyémántba, amit a Kabbala titkon képviselt.
Mi is a Kabbala?
Nagyon aktuális az autentikus Kabbala üzenete, ugyanis pontosan a mai válsághelyzetről szól, és arról, hogy ebből a válságból hogyan tudunk kijutni. Merthogy mi is van válságban? A bölcselet szerint az emberek önzősége az évezredek során egyre csak nőtt, és napjainkban elért egy olyan szintet, hogy tarthatatlanná vált. Ez tükröződik a gazdasági rendszerünk, és a hétköznapi emberek morális helyzetén is. Mivel globális egymásrautaltságunkban már összefonódtunk egymással, a Kabbalista bölcsek nemrégiben elérkezettnek látták az időt arra, hogy megadják nekünk a gyógyírt a szenvedésre, amivel ez a helyzet együtt jár, és ez a gyógyír nem más, mint a Kabbala ősi tudománya.