 
              Nemzeti Himnuszunk
1823. január 22.én írta le Kölcsey Ferenc Himnuszunk  szövegét szatmárcsekei magányában. Erkel Ferenc jó húsz esztendővel  később zenésítette meg.
Gyönyörű költői mű e 64 sor.
A tudós  irodalomtörténészek azonban nem túl gyakran emlegetik, hogy valójában miért  is más ez, mint sok európai ország himnusza.
Mindjárt válaszolok rá -  három példával is:
A németek például a Deutschland, Deutschland über  alles, Über alles in der Welt kezdetű szöveget ma már nem éneklik. A második  világháború után - mondjuk így - a győztes Európa tiltakozott e  megfogalmazás ellen, mert e szöveg ugyebár annyit jelent, hogy Németország  mindenek feletti, mindenek felett áll - az egész világon. Megmaradt  Haydn gyönyörű zenéje és ma, az eredeti himnusz-vers harmadik  szakaszát éneklik a németek. - Bármily hihetetlen is, de csak 1991  óta.
A Szovjetunió himnusza a soha nem létező szabadságot  emberiség legnagyobb pusztítóit Lenint és Sztálin éltette évtizedeken át.  A mostani Oroszországnak - mondjuk így a jogutódnak - csupán 10 esztendős  a himnusza.
A franciáké, az úgynevezett La Marseillaise - a vérben álló  harcról szól és fegyverbe hív.
E rövidke európai példákat csak azért  hoztam ide, hogy lássuk a legfontosabbat. Azt ugyanis, hogy a mi Himnuszunk  nem éltet királyt, uralkodót, nem himnusza még a honszerző Árpádnak sem, az  ország építő
IV. Bélának úgyszintén nem, de még a diadalt diadalra halmozó  Mátyást sem dicsőíti. A mi Himnuszunk az évszázadokon át  szorongatott, kétségbeesett nép IMÁDSÁGA a mi megtartó Istenünkhöz. Az  irodalom tudós művelői tehát gyakran felejtik el - így emlegetni e  csodálatos 64 sort. Tehát, hogy ez egy KÖZBENJÁRÓ IMÁDSÁG: Isten áldd meg  a magyart!
Amíg nem volt Kölcsey Himnusza, addig is volt a  magyarságnak összetartó, kollektív imádsága, a nép ajkán őrzött énekekkel.  Nem minden időszakban, nem mindig azonos belső erővel, hiszen pl.  az elmúlt század diktatúrái / 1919-re gondolok és az 55 évig tartó  magyar bolsevizmusra / tűzzel vassal irtottak mindent, ami nem a  parancsszó ideológiája szerint született. De mondom: voltak a nép ajkán  őrzött énekek, pl. a Boldog- asszony anyánk, a Székely Himnusz / ne  hagyd elveszni Erdélyt Istenünk /, a reformátusok 90-ik zsoltára: \"Te  benned bíztuk eleitől fogva\", vagy az evangélikusok \"Erős vár a mi  Istenünk\" kezdetű Luther éneke.
Tehát mindig az Isten segítségét,  áldását kértük harcaink elcsüggedésünk, elnyomatásaink nehéz éveiben, vagy  balsors tépte évtizedeink alatt.
Ilyen Himnuszt tehát egyetlen európai  nép sem mondhat magáénak, mint amilyet nekünk hagyott örökül a 33 éves  Kölcsey, a szatmárcsekei szoba csendjében. A Nemzeti Múzeumban őrzött  kéziratban csak egy-egy parányi javítás látható, tehát szinte ömlött a tolla  alól e felséges 64 sor.
Sajnos mindmáig nem védi az Alkotmány nemzeti  imádságunkat, pedig rátört a sorokra maga Rákosi is az 50-es évek elején  mondván: az mégsem lehet, hogy a dolgozó nép Himnusza, vagy bármely ünnepség  az
Isten nevével kezdődjön. Alattomos terve céljából magához  kérette Kodály Zoltánt azzal a felszólítással, hogy írjon másikat,  a szocializmushoz illőt. Kodály rövid választ adott az élet és  halál diktátorának. Ezt mondta: ahhoz sem hozzátenni sem abból elvenni  nem lehet. Kodály a fejével játszott ebben a percben, de akkor Ő  már Kodály Zoltán volt, a magyar zenekultúra és művelődés  világszerte megkérdőjelezhetetlen tekintélye.
Rákosi nem nyugodott.  Illyés Gyulát is magához intette, aki akkor a költészet, a haladó magyar  gondolkodás legnagyobb vezéreként volt számon tartva itthon is, külhonban is,  különösen Franciaországban. Írjon egy új Himnusz szöveget, mondta Rákosi,  majd keresünk hozzá zeneszerzőt. A felszólításra Illyés ennyit válaszolt  csupán: meg van az már írva.
Miért fontos ma, hogy a hamar árvaságra  jutó, betegségekkel küzdő, Kölcsey mit hagyott ránk e nemzeti  imában?
Azért fontos, mert a Himnusz megírásának napját január 22-ét  1989 óta a Magyar Kultúra Napjának mondjuk ugyan - ám a magyar  művészetek, a kultúra a szemünk előtt silányul el vagy hever  romokban.
Ez az állapot kiállásra, kitartásra, s ha kell kiáltásra kell,  hogy kényszerítsen minden jóérzésű, gondolkodó embert, a  magyar értelmiséget pedig kötelezően.
 
             Tudástár
Tudástár






 

